- De overname van LeasePlan door ALD Automotive uit Frankrijk moet dit kwartaal helemaal worden afgerond, maar grotere veranderingen volgen daarna.
- Zo gaat de naam LeasePlan dit najaar uit Nederland verdwijnen, zegt CEO Tim Albertsen van ALD Automotive tegen Business Insider.
- De ambities op het gebied van bredere oplossingen voor mobiliteit en duurzaamheid moeten tot uitdrukking komen in een nieuwe merknaam.
- Lees ook: Dit zijn de elektrische auto’s waarmee het Chinese Xpeng dit jaar Nederland wil veroveren: de P7 en de G9
Ergens in het derde kwartaal van dit jaar gaat de naam Leaseplan uit Nederland verdwijnen. Het grootste leasebedrijf van Nederland wordt overgenomen door het Franse ALD Automotive, zo werd afgelopen jaar bekend. En met die overname, die dit kwartaal volledig wordt afgerond, gaan flink wat veranderingen gepaard.
In 2022 kondigde ALD Automotive formeel aan dat het voornemens was om Leaseplan over te nemen. Vanaf dat moment begon een proces, waaronder de goedkeuring van de transactie door Brussel, en het ophalen van geld om de aandeelhouders van Leaseplan daadwerkelijk voor hun aandelen te kunnen betalen. Beide processen zijn nu voltooid en ALD staat klaar om de overname formeel af te ronden.
“Achter de schermen zijn we er helemaal klaar voor”, zegt CEO Tim Albertsen van ALD Automotive tegen Business Insider. “We gaan ervoor om alles zo snel mogelijk af te ronden en de overname in het eerste kwartaal van dit jaar te finaliseren.”
Met de overname wordt het nieuwe bedrijf de absolute nummer 1 op het gebied van autolease wereldwijd. En die schaalgrootte biedt kansen, maar geeft ook verantwoordelijkheden. Zeker op het gebied van duurzaamheid. En daarop wil ALD vooral doorpakken.
“We zien dat er steeds meer vraag naar duurzame oplossingen komt vanuit de markt, en dan bedoel ik niet alleen de zakelijke markt, maar ook de consumentenmarkt”, zegt Albertsen. “En daarom zullen we ons in de komende jaren steeds meer op deze markt gaan bewegen. Dat doen we met nieuwe producten en innovaties.”
Abonnementen voor mobiliteit: zakelijk én voor particulieren
De CEO doelt hiermee vooral op het aanbieden van nieuwe abonnementsvormen voor consumenten, iets wat ALD nu ook al aanbiedt voor zakelijke partners. Niet alleen voor auto’s, maar ook breder voor mobiliteit. Op dat vlak is het bijvoorbeeld mogelijk om met één pas gebruik te kunnen maken van elektrische fietsen, elektrische auto’s, maar ook openbaar vervoer en andere mobiliteitsoplossingen.
“We zien nu al dat duurzaamheid de drijfveer is bij veel van onze klanten en partners. Als we alleen deze ontwikkeling volgen, zouden we al voorlopen op doelstellingen die op veel vlakken gesteld worden, maar ons doel is juist om ook hierop te innoveren en verder vooruit te lopen”, aldus Albertsen. “We moeten ook wel, want we zien bijvoorbeeld bij klanten dat als ze geen elektrische auto aan medewerkers kunnen bieden, ze meer moeite hebben om nieuw talent aan te trekken. Dat geeft aan hoe diep duurzaamheid geworteld is in de behoefte van bedrijven en mensen.”
Ook ziet Albertsen een toenemende vraag naar flexibiliteit. Het bezitten van een auto wordt daarmee steeds meer verleden tijd. Het is dan ook niet gek dat er meer focus komt op het aanbieden van abonnementen. En daarmee komt het leasebedrijf in ander vaarwater, want dit is precies de richting die automerken zelf ook op willen.
“Je hebt gelijk dat we met hiermee tegelijk moeten samenwerken en moeten concurreren met automerken. Maar dat zien we alleen maar als iets uitdagends. En we kunnen ook niet om elkaar heen. We zijn straks de grootste afnemer van hun auto’s en die kunnen ze niet missen. Tegelijkertijd willen wij graag die auto’s blijven aanbieden aan onze klanten”, zegt Albertsen.
“In veel landen zullen we dan ook de samenwerking opzoeken met de automerken, iets wat we in Nederland ook al veel doen. We kunnen leasediensten namelijk ook verzorgen uit naam van het automerk. Daarmee versterken we elkaar weer.”
En hoewel ALD en Leaseplan zich in de toekomst meer op totaaloplossingen voor hun klanten zullen gaan richten, blijft de auto wel het startpunt. “We zullen altijd de auto als beginpunt blijven zien en vanuit daar verder denken. Vanuit die positie zullen we bekijken in welke markten we een gat zien dat we kunnen vullen met een mobiliteitsdienst. En dat zal voor elk land weer anders zijn”, legt Albertsen uit.
LeasePlan verdwijnt als merk in Nederland: nieuwe naam in najaar
De stap van een echt leasebedrijf naar een duurzame aanbieder van mobiliteitsoplossingen is al langer gaande bij ALD, maar komt in een stroomversnelling met de acquisitie van LeasePlan. En juist daardoor vindt Albertsen dat het tijd is voor een nieuwe naam.
“Ja, het is een enorme stap om de merknamen ALD en Leaseplan achter ons te laten. Het zijn namen die bekend zijn, waarde hebben en vertrouwen oproepen. Maar toch vinden we dat een nieuwe naam beter bij onze toekomstvisie past. We willen graag duidelijk maken dat we aan iets nieuws beginnen en dat kunnen we het beste uitdragen met een nieuwe merknaam”, stelt Albertsen.
Over de nieuwe naam wil hij nog niet veel kwijt, behalve dat deze waarschijnlijk ergens in het derde kwartaal van 2023 bekend gemaakt zal worden. Tot die tijd blijft ALD en LeasePlan als merken bestaan.
Het grootste doel van de acquisitie is de koppositie in de markt verantwoordelijk te gebruiken. “We bieden nu al allerlei tools om onze klanten CO2-neutraal te laten zijn op het gebied van mobiliteit, en daar gaan we alleen maar op uitbreiden om het gemakkelijker en transparanter te maken voor onze klanten", aldus Albertsen.
Persoonlijk ziet de topman de overname en de ambities ook als een middel om aantrekkelijker te worden voor zowel medewerkers als klanten. "En verder in de toekomst kijkend: het zou natuurlijk mooi zijn als mijn kleinkinderen over een aantal jaar zien dat ons nieuwe merk een grote speler is en een belangrijke rol speelde in de duurzame energietransitie. En dat ze dan kunnen zeggen dat opa er een onderdeel van was”, lacht Albertsen.